cross departmental cooperation

Hur teambildning främjar samarbete mellan avdelningar.

Publicerad den 6 maj 2019 av René Wittek

Företag har delats in i organisatoriska enheter sedan industrialismens början. Det är logiskt eftersom det gör det möjligt att kombinera relaterade uppgifter och aktiviteter och samla resurser. Det innebär dock vissa utmaningar.

För att effektivisera produktiviteten måste företagen se till att avdelningarna fungerar och fungerar tillsammans. Relaterade, strukturella svårigheter måste redas ut upprepade gånger och lösas organisatoriskt, detta är naturligtvis allmänt känt. De flesta företag använder organisationsscheman för att illustrera hur den egna organisationen, de anställda inom en organisatorisk enhet samarbetar med de andra enheterna.

Men det är inte tillräckligt att bara skapa strukturella förutsättningar så att de olika avdelningarna och dess anställda kan interagera smidigt med varandra. Omständigheter måste skapas så att de anställda VILL göra det.


cross functional cooperation

Institutioner- en social grupp?


Genom sociologi och social psykologi vet vi att det finns olika fenomen som gör gruppsamarbete svårt. Som exempel kan nämnas in- gruppen jämfört med ut- gruppen och stereotypisering.

Även om dessa fenomen inte uttryckligen beskriver samarbetet mellan organisatoriska enheter visar de att individer i grupp ofta har reservationer gentemot individer i andra grupper.

Olika studier och experiment visar att känslan av samhörighet inom en grupp är speciellt uttalad när de individuella elementen är mycket lika i sociala termer. Sociala likheter begränsas inte bara av faktorer såsom utbildningsnivå, klass och inkomst, utan även av kön, hudfärg och fritidsintressen.

Det verkar troligt att avdelningar med specialiserade funktioner tenderar att ha liknande utbildningsnivå och inkomstnivå. Baserat på denna premiss kan detta resultera i att en sådan avdelning bildar en egen social grupp inom företaget.

In- grupp, stereotyp och ut- gruppbildningar

Detta skapande av en in- grupp till vilken en person psykiskt identifierar sig som medlem av, resulterar i favorisering mot en in- grupp och avsaknad av liknande favorisering av en ut- grupp. Denna preferens och affinitet för den egna in- gruppen över ut- gruppen eller någon som ses som utanför in- gruppen kan uttrycks på arbetsplatsen på en mängd olika sätt.

Hur ofta har du inte hört något humoristiskt men med underliggande, nedsättande termer för lag inom din organisation? ”Nördarna från EDP”, ”De där uppe”, ”Sniglarna från produktionen”.


Vidare är ut- grupper ofta stämplade som ursäkt för att inte nå mål eller slutpunkt. ”Vi kunde fungera bättre men ekonomiavdelningen håller oss tillbaka”. ”Vi kunde ha sålt den nya produktlinjen för länge sedan om marknadsavdelningen varit bättre”. Det här ”ut- gruppstänkandet” kan leda till att anställda från olika avdelningar inte vill samarbeta.


Dessa reservationer beror oftast på fördomar som intensifieras när grupperna isolerar sig från andra. Detta kretslopp kan innebära att samarbete mellan olika avdelningar inom ett företag inte längre är effektiva trots att strukturella förutsättningar finns på plats. För att motverka fenomenet bör företagen regelbundet genomföra gemensamma teambildningssammankomster. Under dessa bör individer från de olika avdelningarna tilldelas team för att genomföra teambildningsaktiviteter tillsammans. Efteråt kan övergripande samarbete diskuteras.

cross departmental cooperation

”Beat the Box” sammanför avdelningar

I den experimentella team- bildningsaktiviteten ”Beat the Box” delas hela gruppen in i mindre lag, alla med varsin låst låda på bordet. En kort och spännande trailer presenterar aktiviteten för deltagarna. En mystisk röst utmanar alla att stoppa nedräkningen inom nittio minuter. Alla verktyg ni behöver finns i de låsta väskorna som finns i den låsta lådan. Väskorna låses upp genom att lösa gåtor. Till en början tror deltagarna att det är en tävling eftersom som de är indelade i lag. Alla lag har uppenbarligen samma material och det finns inga instruktioner om samarbete.

Inledningsvis försöker varje lag öppna sin låda eller sina väskor så fort om möjligt. Under aktivitetens gång inser lagen att de behöver de andra gruppernas resultat för att kunna stoppa nedräkningen. Grupperna (analogt med avdelningar) måste därför dela resultat (analogt med arbetsresultat) för att kunna stoppa nedräkningen i tid (analogt med företagets mål).

Teambildning ökar samarbetet mellan avdelningar

Denna teambildning fokuserar därför på två olika aspekter i syfte att förbättra det övergripande arbetet. Å ena sidan bryts hela gruppen upp i mindre grupper så att anställda från olika avdelningar måste arbeta tillsammans. Detta aktiva samarbete och det tillhörande gemensamma målet kan leda till att avveckla fördomar och därmed till uppmjukning av in- gruppens tankar och agerande. Å andra sidan kommer deltagarna på ett lekfullt sätt att bli påminda om att det är nödvändigt för avdelningarna inom företaget att inte glömma det gemensamma företagsmålet.




René Wittek

Creator of Beat the Box & Founder of Spielgestalter

Rene Wittek is a social psychologist who enjoys identifying current challenges companies are facing and looking for innovative ways to tackle them.

Alla artiklar

Rekomenderad Läsning