b1g1 study tour

B1G1 Studieturnering 2017 i Kambodja

Publicerad den {datum}

Jag vill att du ska veta att varje gång någon deltar i en Catalyst Global teambuilding-aktivitet världen över för varje deltagare ger vi till ett B1G1 projekt! Hittills genom detta Initiativet har vi gett 368,507 effekter till projekt runt om i världen! Mer över, den 12 december i år, deltog 42 Catalyst Global nätverkspartner i 50 länder i världes första Go Team skattjakt vars intäkter kommer att påverka B1G1 projekt. Från 15 till 20 januari 2017 representerade Joanna Hall från Team Up Events Nya Zeeland, Catalyst Globalt Network genom att besöka flera av de projekten i Kambodja som vi ger till som en del av en B1G1 Study Tour.

Söndag 15 januari 2017

b1g1 study tour cambodia
Hej allihopa! Jo här från Catalyst Global Nya Zeeland partners, Team Up Events! Idag, även om jag kämpade med mild jetlag ville jag inte gå miste om ett ögonblick av att vara här så jag begav mig för att utforska. Trots värmen åt jag några stora amok curry, bekantade mig med lokala den lokala ”tuk tuk” transporten och tog del i rolig byteshandel med lokalbefolkningen. Jag är förvånad över de många lyxhotell som sitter mitt i allt omringade med skräp på gatorna, herrelösa djur och tiggare. Kontrasten är häpnadsväckande. Tuppen som jag hört hela dagen är tydligen en av många som hålls bakom hotellet, som uppföds för att delta i den lokala populära sporten tuppfäktning. Jag är förvånad över att hitta 2 Siamese alligatorer i hotellets damm som retas av den enorma koi karpen.Ikväll deltog jag i en välkomstmiddag. Det var verkligen fantastiskt! Det fanns så många människor där, alla med otroliga historier. Jag ser fram emot att skapa relationer med var och en av dem då resan fortsätter. Efter en spännande men ansträngande dag av ögonöppnande upptäckter kryper jag i säng trött och utan ord. Jag vet hur stor denna resa kommer att vara för mig och hur enormt tacksam jag är för att vara en del av detta som representerar alla medlemmar av Catalyst Global Teambuilding Network.Jag är lite nervös för kick off i morgon, men ack så exalterad. Vi kommer att börja dagen med att besöka tempel och sedan bär det ut till en by på landsbygden där vi kommer att delta i första hand i ett B1G1 projekt - Free to Shine - genom att leverera cyklar ... Jag måste få lite sömn. Godnatt alla!

Måndag 16 januari 2017

Frigör mänskligt potential med hjälp av cyklar

I dag besökte studieresegruppen B1G1 This Life Cambodia, ett av B1G1:s Worthy Cause Parners som arbetar nära samhällena för att förändra diverse frågor i arbete för att långsiktigt skapa ett bättre samhälle för alla. De presenterandes för de olika program som de genomför, ett kallas för Pedalling Out Of Poverty. Och ännu bättre, Jo och resten av studieturnégruppen levererade mer än 20 cyklar till ett av samhällena idag. Kolla Jo´s konto.

Vakna till ljudet av tre ungtuppar som gal, ge dig iväg och besök tre tempel, Ta Prohm, Pnom Bakheng och Bayon. Min favorit är Ta Prohm. Byggandet av Ta Prohm började år 1186 och är ett unikt samspel mellan konst skapad av människan och den omgivande djungeln. Väl värd ett besök.

b1g1 study tour cambodia

Efter lunch tog vi en cykeltur på landsbygden. Det var en riktig höjdpunkt för mig. I stället för att sitta i en trång turistbuss omgiven av andra människor som körde längs vägen fick jag en känsla av djup anknytning till den omgivande naturen. Husen, familjerna, djuren mitt i sina dagliga liv, vilken kontrast till mitt liv. Där fanns också den roliga, adrenalinfyllda upplevelsen att konkurrera om utrymmet på vägen med allt från mopeder till massiva lastbilar. Fantastiskt!Snart anlände vi vid en lokal skola där lärare, föräldrar och barn hade samlats för att bevittna överlämnandet av cyklar till 50 extatiska barn. Efter att ha deltagit i Go Give och otaliga Catalyst Global Team Building- program på Nya Zeeland som inverkade på det här projektet var det fantastiskt att få bevittna det själv. Medan ett möte pågick mellan rektor och Advisory Board (som verkar motsvara en föräldragrupp inklusive byäldsten), passade jag på att smita ut för att titta på barnens fotbollsträning. Jag satt där för mig själv men det dröjde inte länge innan en liten flicka modigt närmade sig med ett strålande leende och utropade: Hej, vad heter du? Vi satt och pratade om våra syskon, diskuterade favoritfärger, favoritmat och djur. Detta trevliga samtal kan mycket väl ha varit ett medvetet val från hennes sida för att kunna öva på engelskan. För mig var det ett tecken på den vänliga, öppna karaktären hos de människor jag hittills mött på min resa. På eftermiddagen besökte vi kontoret för ”This Life Cambodia”, organisationen med ansvar för cykelprojektet. Vi lärde oss mer om deras andra projekt, deras forskning och deras inställning till att hjälpa samhällsutvecklingen. Deras uppdrag är att stödja lokala samhällen, familjer och organisationer hellre än att behandla symptomen. Samma kväll bjöds vi på middag på Marum, en lokal restaurang som drivs av lärare och elever som har tränats i gästfrihetsfärdigheter via ett annat projekt som stöds av B1G1. Min mage kommer att uppmuntra mig att donera till denna värdiga sak- maten var så smaskig!Jag gick till sängs med fullt hjärta och full mage. Förväntansfull iför morgondagens glädjeämnen då vi bland annat ska göra en utflykt till en cirkus.

Tisdag den 17 januari 2017

Ida besökte gruppen tre organisationer, Trailblazer , för att lära mer om kraften i produktion och distribution av sandfilter för vatten och om svampodling; Sala Bai ett gästfrihetsträningsprogram av hög kvalitet och Phare, en scenkonstskola. Här är Jo´s berättelse…..

Den här morgonen besökte vi en Trailblazer stiftelse. Där fick vi lära oss hur man producerar och distribuerar sandfilter. Deras filter och pumpar är fantastiska. Byborna köper filtren och främjar därmed äganderätten och fortsatt skötsel av produkten. Den enkla vetenskapen bakom filtren är makalös. Jag hade ingen aning om att sand och grus kan användas för att producera rent vatten. Pumparna är lätta för byborna att förstå och reparera om så behövs. Den enkla tekniken gör ägandet enkelt och underhållskostnaderna låga. Vi tittade också på frötestningsträdgårdarna där de undersöker hur värdefulla grönsaker reagerar på miljön i syfte att välja grödor som kan komma att bli en inkomstkälla för jordbrukarna. Gästfrihetsskolan Sala Bai, var vårt nästa stopp. Skolan grundades av franska NGO och har för närvarande 180 elever som utbildas i matlagning på hög nivå, städning, skönhetsvård och receptionistfärdigheter. Vi serverades en läcker lunch medan vi samtidigt kunde bevittna studenternas glädje inför nya erfarenheter. Phare, en kreativ scenkonstskolestiftelse var speciell för speciell för mig eftersom jag höll på med dans och produktioner då jag växte upp. Jag uppskattar verklige konst och kreativa uttryck. Som Lindy, en av de andra deltagarna på B1G1- studieresan utryckte det: det är en del av det som gör oss mänskliga.Innan föreställningen började hade vi möjlighet att se truppen träna och möta aktörerna. Jag var så glad att den enda kvinnliga aktören i truppen satt vid samma bord som jag, bredvid mig. Hon var 26, nästan min ålder. Vi berättade mycket om våra hobbys, familjer och vänner för varandra. Det var speciellt för mig att tillbringa tid med Srey Leak och lära mer om hennes liv och ambitioner. Föreställningen var fantastisk, de är underbara artister och konstnärer och handlingen var mycket rörande.

Vi startar tidigt i morgon och ska åka buss till en by för att bygga en lekplats med Child´s Dream. Jag ser fram emot att smutsa ner mig tillsammans med de andra.

Onsdagen den 18 januari 2017

Idag ska gruppen besöka en lokal skola för att hjälpa till med Playground Building Project med B1G1: s gåvoprojekt Childs Dream. Här är Jo´s berättelse om dagen…..

b1g1 study tour cambodia
Idag vaknade vi tidigt och gav oss iväg till byn med B1G1- gåvoprojektet Child´s Dream. Tillsammans satte vi igång med att bygga en lekplats. Det var en fantastisk upplevelse och jag upptäckte att jag kan gräva hål och gjuta mycket bättre än jag trodde. Konstigt nog upplevde jag gjutningen avslappnande. Alla barnen på skolan hjälpte också till genom att måla och dekorera. Fantastiskt, roligt samarbete!Vi hade en fantastisk lunch tillsammans med barnen, inne bland träden. Det är intressant att se vad de äter. Ris i bananblad och fisk. Hälsosamt! Senare när vi pratade med rektorn fick vi reda på att lekplatsen är en bra drivfjäder för att uppmuntra barnen att komma till skolan. Det uppmuntrar också eleverna att komma tidigt. Det har också fördelen att förstärka skolans värde bland föräldrarna. På eftermiddagen deltog vi i elevernas engelskalektion. Jag sjöng ABC:s högt och tydligt, full av entusiasm. Det var en upplyftande erfarenhet för mig som inte naturligt sjunger inför publik. Och det var verkligen effektfullt. Eftersom mitt namn är så lätt, J-O, J-,O J- O, lämnade inget barn klassrummet utan att kunna mitt namn. Vi sjöng förskole- sången ”Huvud, axlar, knän och tår” några gånger. Galet kul! Barnen var bara så glada att lära sig och ge det en chans. Att leka med dem var en verklig glädje. Vid slutet av skoldagen vinkade vi adjö och gick ombord på bussen igen för den långa resan tillbaka till hotellet. På restaurangen den kvällen surrade luften av berättelser från enskilda personers erfarenheter med barnen. Studieresesällskapet har en sådan mångfald av passionerade människor- jag har knutit många nya fantastiska kontakter. Och precis som vanligt var den kambodjanska maten läcker! Dags för sängen! Hektisk dag igen i morgon….

Torsdagen den 19 januari 2017

Idag ska vi åka till en okänd destination (bussen har ”ögonbindel”) för att möta flickor som riskerar att utsättas för barntrafficking. Free To Shine ett av de bäst främjade Worthy Causes i B1G1 har diverse projekt som fokuserar kraftfullt på att förebygga barnhandel. Här är Jo´s berättelse….

Idag var en jobbig dag för mig. Att besöka Free To Shine och sitta ner tillsammans med flickor som är i riskzonen för barnhandel fann jag det mycket störande att lyssna på vad som händer så unga, sårbara flickor. Det var dock upplyftande att få reda på att flickorna är förberedda på vad som kan hända. Jag blev inspirerad att komma tillbaka någon gång för att engagera mig i socialt arbete för att hjälpa flickor från landsbygden i denna typ av situation. Det var hjärtevärmande att prata med flickorna- de är väldigt öppna. Jag träffade flickor som vill utbilda sig till advokater, revisorer, poliser och lärare. På eftermiddagen begav vi oss till ett annat Child´s Dreams- projekt på en skola där eleverna får stipendier för att kunna delta. Att lyssna på eleverna berättelser, delta i deras workshops och prata med dem var det precis som vid tidigare tillfällen fantastiskt att se deras energi och motivation. I kväll är det avskedsmiddag. Även om det är sorgligt att resan närmar sig sitt slut, har den varit inspirerande. Det har varit fantastiskt att lära känna människorna på den här resan och den delade erfarenheten har varit speciell. Det vi har sett har varit svårt emellanåt och har fått mig att uppskatta och vara tacksam för vad vi har hemma. Kambodja är verkligen ett fantastiskt ställe. Människorna är landet. Och som lokalborna säger: Jag har värme i mitt hjärta. Jag vill ta den värmen med mig och dela de inspirerande berättelserna från den här resan och göra vad jag kan för att skapa en värld full av jämlika möjligheter och frihet.