Nestle betonar vad deras personal betyder

Publicerad den {datum}

Nestlé i Sydafrika lanserade en unik serie flingor för bebisar. Nestum & Cerelac näringsrik föda i måltidspåsar hade många exklusiva försäljningsargument. Vår kund, Product Management team ville att vi skulle ta fram en strategi för lansering till deras 500 anställda, något utöver det normala i form av reklam och gåvor runt omkring på kontoren.

Genom att arbeta med deras PR- byrå Ogilvy’s utformade vi en intern tävling som bestod av att göra en annons som varade en minut, annonsen kulle framhäva fördelarna med produkten. Reklamavbrotten var den perfekta drivkraften för vår erfarenhet inom innovativ reklamtillverkning. Kunden ville få ut maximalt av sin investering så vi skapade ett program som pågick under sex veckor. Under första veckan skapade vi utställningar i kontorens matsalar. Vi placerade ut filmkameror, filmklappor, affischer och en mängd rekvisita. Den intet ont anande personalen förväntade sig att det skulle dyka upp skådespelare på scenen och att regissörer skulle börja skrika ut kommandon vilken minut som helst. Det följde tidigt en morgon veckan därpå då alla mottog ett mail där de bönfölls att komma ner till matsalen vid lunchtid om de hade någon kreativ talang. Väl i matsalen möttes de av Catalyst Dream Teams handledare vilka var utklädda på olika sätt medan de genomförde en fingerad annons där de helt improviserat involverade personalen.

När de satte sig ner för att äta lunch pratade vi med dem i grupper och förklarade vad allt ståhejet handlade om och presenterade en utmaning. De hade två veckor på sig att i grupp leverera ett manus med en ovanlig, informativ och intressant Nestum & Cerelac- annons. Gensvaret var överväldigande. Byggnaden surrade av spänning och två veckor senare hade finalisterna valts. Idéer från fem av lagen skulle förvandlas till annonser. Alla fem lagen bjöds in till en workshop där de fick bekanta sig med den tekniska utrustningen de fick en del råd och tips om hur man kan producera en prisbelönt annons och presenterades därefter för Dream Team- specialisterna som skulle vara mentorer och instruera dem under tiden. Inspelningarna började strax därefter och efter cirka fyra timmar hade lagen sina bidrag färdiga. Annonserna lades upp på företagets intranät och på YouTube. Alla medarbetare uppmanades rösta på sin favoritannons.

Vinnaren tillkännagavs vid den glittrande fest som hölls i kundens nöjeslokal. En annan stor anslutning av personal gav ett ypperligt tillfälle attexponera kunden personal för ännu fler produktmeddelanden och utbildning.

Kunden var jätteglada över resultatet. Fem fantastiska annonser och en hel byggnad som pratade om deras produkt. Vi samtalar redan om hur vi kan bidra med lite Catalyst Magi vid nästa evenemang. Produktlanseringar hos Nestlé kommer aldrig att vara detsamma igen!

Alla Klientberättelser