Konkurensfördel

Konkurrensfördel är baserat på förmågan att framställa dina produkter eller tjänster i en gynnsam företagsposition.

competitive advantage

Kunderna matchar värdepropositionerna på produkter och tjänster i enlighet med deras behov. Det yttersta målet är naturligtvis att skapa återkommande kunder som repeterar inköp. För att vinna konkurrensfördelar parerar företag konkurrensen genom att ständigt växa och sträva efter att vara unika men kunderna är lika benägna att impulshandla, bara för att det känns rätt. Kunder väljer oftast det som är lättast, så som att välja en marknadsledande produkt. Beväpnade med konkurrensfördelar, vill företag inte äventyra komfort och bekantskap.

Så hur skapar man konkurrensfördelar? För det första, fokusera på nummer ett. För det andra, prissätt aggressivt vid ett tidigt stadie för att vinna marknadsandelar som innebär lägre kostnader för företaget, högre relativa marknadsandelar och högre lönsamhet. Tidig aktiefördel är viktigt. Att erbjuda gratisprodukter eller tjänster kan vara en smart taktik för att fastställa kundvana.

Företag måste se till att produkter förblir aktuella med förändringar bör införas på ett sådant sätt att nya tjänsteversioner eller produkter bibehåller den traditionella konkurrensfördelen. Skapa insyn i verksamheten för att fastställa den utåtriktade processerna och medarbetare som påverkar kundupplevelsen. Alternativt, studera kundupplevelsen – deras önskemål och behov och sedan kan organisationen leverera processer som uppfyller behoven hos kunder och därmed levererar en betydande konkurrensfördel i framtiden. Kunderna är nöjda när alla affärsprocesserna har möjlighet att möta deras behov.

Teambyggande program och företags-simuleringsspel erbjuder ett effektivt sätt att framföra vikten av konkurrensfördelar inför personalen. De erbjuder också bra sätt att utveckla beteenden och attityder gentemot konkurrensfördelar. Hör av dig.

Här är ett urval av Catalysts populäraste företagsspel och teambyggande aktiviteter som fokuserar på detta resultat.
Behöver du hjälp att välja? Letar du efter något annat?

Hör av dig.

Related Articles